نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 402
و براى تكميل اين بحث ميگويد:" براى هر كدام از شما آئين و شريعت و طريقه
و راه روشنى قرار داديم".
(لِكُلٍّ جَعَلْنا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهاجاً)" شرع" و" شريعه" راهى را ميگويند كه
بسوى آب ميرود و به آن منتهى ميشود، و اينكه دين را شريعت ميگويند از آن نظر است
كه به حقايق و تعليماتى منتهى ميگردد كه مايه پاكيزگى و طهارت و حيات انسانى است،
كلمه" نهج" و" منهاج" به راه روشن ميگويند.
" راغب" در كتاب" مفردات" از ابن عباس نقل ميكند كه
ميگويد: فرق ميان" شرعة" و" منهاج" آن است كه"
شرعة" به آنچه در قرآن وارد شده گفته ميشود و" منهاج" به امورى كه
در سنت پيامبر ص وارد گرديده (اين تفاوت گرچه جالب به نظر مىرسد اما دليل قاطعى
بر آن در دست نيست) [1] سپس ميفرمايد:" خداوند مىتوانست همه مردم را امت واحدى قرار دهد و همه
را پيرو يك آئين سازد، ولى اين با قانون تكامل تدريجى و سير مراحل مختلف تربيتى
سازگار نبود".
جمله" ليبلوكم فيما آتاكم" (تا شما را بيازمايد در آنچه به شما
بخشيده) اشاره به همان است كه سابقا گفتيم: خداوند استعدادها و شايستگيهايى در
وجود بشر آفريده و در سايه" آزمايشها" در پرتو تعليمات پيامبران آنها را
پرورش ميدهد، و به همين دليل پس از پيمودن يك مرحله، آنها را در مرحله بالاترى
[1] بعضى از بزرگان مفسرين معتقدند كه
دين و شريعت با هم تفاوت دارند، دين عبارتست از اصل توحيد و اصول ديگرى كه ميان
تمام مذاهب مشترك است و، لذا دين هميشه يكى است، ولى شريعت به قوانين و احكام و
مقرراتى گفته مىشود كه در مذاهب با هم تفاوت دارند و اما دليل روشنى بر اين تفاوت
نداريم، زيرا اين دو كلمه در بسيارى از موارد به يك معنى استعمال مىشوند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 402