نه تنها آنها چنين مىكردند بلكه" علماى بزرگ يهود و دانشمندان با ايمان
و پاك آنها، بر طبق اين كتاب آسمانى كه به آنها سپرده شده بود، و بر آن گواه بودند
داورى مىكردند".
(وَ الرَّبَّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ
كِتابِ اللَّهِ وَ كانُوا عَلَيْهِ شُهَداءَ) [1] در
اينجا روى سخن را به آن دسته از دانشمندان اهل كتاب كه در آن عصر مىزيستند كرده و
مىگويد:" از مردم نترسيد و احكام واقعى خدا را بيان كنيد، بلكه از مخالفت من
بترسيد كه اگر حق را كتمان كنيد مجازات خواهيد شد".
(فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ وَ اخْشَوْنِ).
و همچنين آيات خدا را به بهاى كمى نفروشيد.
(وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتِي ثَمَناً قَلِيلًا).
در حقيقت سرچشمه كتمان حق و احكام خدايا ترس از مردم و عوامزدگى است و يا جلب
منافع شخصى و هر كدام باشد نشانه ضعف ايمان و سقوط شخصيت است، و در جملههاى بالا
به هر دو اشاره شده است.
[1] در باره معنى ربانى و ماده اصلى
آن در جلد دوم صفحه 482 بحث كردهايم، و" احبار" جمع" حبر"
(بر وزن" فكر" و همچنين بر وزن" ابر") به معنى اثر نيك است و
سپس بر دانشمندانى كه در جامعه اثر نيك دارند اطلاق شده و اگر به مركب نيز"
حبر" گفته مىشود بخاطر آثار نيك آن است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 390