responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 4  صفحه : 388

تفسير:

اين آيه بحث در باره يهود را در مورد داورى خواستن از پيامبر ص كه در آيه قبل آمده بود تعقيب مى‌كند و از روى تعجب مى‌گويد:" چگونه اينها ترا به داورى مى‌طلبند در حالى كه تورات نزد آنها است و حكم خدا در آن آمده است.

(وَ كَيْفَ يُحَكِّمُونَكَ وَ عِنْدَهُمُ التَّوْراةُ فِيها حُكْمُ اللَّهِ‌).

بايد دانست كه حكم مزبور يعنى (حكم سنگسار كردن زن و مردى كه زناى محصنه كرده‌اند) در تورات كنونى در فصل بيست و دوم از سفر تثنيه آمده است.

تعجب از اين است كه آنها تورات را يك كتاب منسوخ نمى‌دانند، و آئين اسلام را باطل مى‌شمرند با اين حال چون احكام تورات موافق اميالشان نيست آن را رها كرده و به سراغ حكمى مى‌روند كه از نظر اصولى با آن موافق نيستند. و از آن عجبتر اينكه بعد از انتخاب تو براى داورى، حكم تو را كه موافق حكم تورات است چون بر خلاف ميل آنها است نمى‌پذيرند.

(ثُمَّ يَتَوَلَّوْنَ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ‌).

" حقيقت اين است كه آنها اصولا ايمان ندارند" و گر نه با احكام خدا چنين بازى نمى‌كردند.

(وَ ما أُولئِكَ بِالْمُؤْمِنِينَ‌).

ممكن است ايراد شود كه چگونه آيه فوق مى‌گويد: حكم خدا در تورات ذكر شده است در حالى كه ما با الهام گرفتن از آيات قرآن و اسناد تاريخى تورات را تحريف يافته مى‌دانيم و همين تورات تحريف يافته در زمان پيامبر اسلام ص بوده است؟

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 4  صفحه : 388
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست