نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 385
زيرا از آغاز به قصد پذيرش حق نزد تو نيامدند.
ديگر از صفات آنها اين است كه سخنان خدا را تحريف مىكنند (خواه تحريف لفظى و
يا تحريف معنوى) هر حكمى را بر خلاف منافع و هوسهاى خود تشخيص دهند آن را توجيه و
تفسير و يا بكلى رد مىكنند.
(يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ مِنْ بَعْدِ مَواضِعِهِ) [1] عجبتر اينكه آنها پيش از آنكه نزد تو بيايند تصميم خود را گرفتهاند، بزرگان
آنها به آنان دستور دادهاند كه اگر محمد حكمى موافق خواست ما گفت بپذيريد و اگر
بر خلاف خواست ما بود از آن دورى كنيد.
(يَقُولُونَ إِنْ أُوتِيتُمْ هذا فَخُذُوهُ وَ إِنْ لَمْ
تُؤْتَوْهُ فَاحْذَرُوا).
اينها چنان در گمراهى فرو رفتهاند و افكارشان بقدرى متحجر شده كه بدون هر
گونه انديشه و مطالعه آنچه را كه بر خلاف مطالب تحريف شده آنان باشد رد ميكنند، و
به اين ترتيب اميدى به هدايت آنها نيست، و خدا ميخواهد به اين وسيله آنها را
مجازات كرده و رسوا كند" و كسى كه خدا اراده مجازات و رسوايى او را كرده است
هرگز تو قادر بر دفاع از او نيستى".
زيرا كار خدا هميشه آميخته با حكمت است و آنها كه با اراده و خواست خود يك عمر
كجروى كردهاند و به نفاق و دروغ و مخالفت با حق و حقيقت و تحريف قوانين الهى
آلوده بودهاند، بازگشت آنها عادتا ممكن نيست، و در پايان آيه ميفرمايد:"
آنها هم در اين دنيا رسوا و خوار خواهند شد و هم
[1] در باره چگونگى تحريف و اقسام آن
در ذيل آيه 13 همين سوره بحث شد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 385