responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 4  صفحه : 374

تفسير: مجازات دزدان‌

در چند آيه قبل احكام" محارب" يعنى كسى كه با تهديد به اسلحه" آشكارا" متعرض جان و مال و نواميس مردم مى‌شود بيان شد، در اين آيات، به همين تناسب، حكم دزد يعنى كسى كه بطور پنهانى و مخفيانه اموال مردم را مى‌برد بيان گرديده است:

نخست مى‌فرمايد:" دست مرد و زن سارق را قطع كنيد".

(وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما).

در اينجا مرد دزد بر زن دزد مقدم داشته شده در حالى كه در آيه حد زنا كار، زن زانيه بر مرد زانى مقدم ذكر شده است، اين تفاوت شايد به خاطر آن باشد كه در مورد دزدى عامل اصلى بيشتر مردانند و در مورد ارتكاب زنا عامل و محرك مهمتر زنان بى‌بند و بار!.

سپس مى‌گويد:" اين كيفرى است در برابر اعمالى كه انجام داده‌اند و و مجازاتى است از طرف خداوند".

(جَزاءً بِما كَسَبا نَكالًا مِنَ اللَّهِ‌).

در حقيقت در اين جمله اشاره به آن است كه اولا- اين كيفر نتيجه كار خودشان است و چيزى است كه براى خود خريده‌اند و ثانيا- هدف از آن پيشگيرى و بازگشت به حق و عدالت است (زيرا" نكال" به معنى مجازاتى است كه به منظور پيشگيرى و ترك گناه انجام مى‌شود- اين كلمه در اصل به معنى لجام و افسار است و سپس به هر كارى كه جلوگيرى از انحراف كند گفته شده است) و در پايان آيه براى رفع اين توهم كه مجازات مزبور عادلانه‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 4  صفحه : 374
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست