از اين جمله استفاده مىشود كه حتى اجراى حدود و مجازاتهاى اسلامى مانع از
كيفرهاى آخرت نخواهد گرديد.
سپس براى اينكه راه بازگشت را حتى به روى اينگونه جانيان خطرناك نبندد و در
صورتى كه در صدد اصلاح بر آيند راه جبران و تجديد نظر به روى آنها گشوده باشد
مىگويد:" مگر كسانى كه پيش از دسترسى به آنها توبه و بازگشت كنند كه مشمول
عفو خداوند خواهند شد و بدانيد خداوند غفور و رحيم است".
از اين جمله استفاده مىشود كه تنها در صورتى مجازات و حد از آنها برداشته
مىشود كه پيش از دستگير شدن به ميل و اراده خود از اين جنايت صرفنظر كنند و
پشيمان گردند- البته نياز به تذكر ندارد كه توبه آنها سبب نمىشود كه اگر قتلى از
آنها صادر شده يا مالى را به سرقت بردهاند مجازات آن را نبينند، تنها مجازات
تهديد مردم با اسلحه برداشته خواهد شد.
و به عبارت ديگر توبه او تنها تاثير در ساقط شدن حق اللَّه دارد و اما حق
الناس بدون رضايت صاحبان حق، ساقط نخواهد شد (دقت كنيد).
و نيز به تعبير ديگر: مجازات محارب از مجازات قاتل يا سارق معمولى شديدتر است
و با توبه كردن مجازات محارب از او برداشته ميشود اما مجازات سارق و غاصب يا قاتل
معمولى را خواهد داشت. ممكن است سؤال شود: توبه يك امر باطنى است از كجا مىتوان
آن را اثبات كرد؟
در پاسخ مىگوئيم: طريق اثبات براى اين موضوع فراوان است از جمله
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 362