نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 360
1- منظور از" محاربه با خدا و پيامبر" آن چنان كه در احاديث اهل بيت
وارد شده و شان نزول آيه نيز كم و بيش به آن گواهى مىدهد اين است كه:
كسى با تهديد به اسلحه به جان يا مال مردم تجاوز كند، اعم از اينكه به صورت
دزدان گردنهها در بيرون شهرها چنين كارى كند و يا در داخل شهر، بنا بر اين افراد
چاقوكشى كه حمله به جان و مال و نواميس مردم مىكنند نيز مشمول آن هستند.
ضمنا جالب توجه است كه محاربه و ستيز با بندگان خدا در اين آيه به عنوان
محاربه با خدا معرفى شده و اين تاكيد فوق العاده اسلام را در باره حقوق انسانها و
رعايت امنيت آنان ثابت مىكند.
2- منظور از قطع دست و پا طبق آنچه در كتب فقهى اشاره شده همان مقدارى است كه
در مورد سرقت بيان گرديده يعنى تنها بريدن چهار انگشت از دست يا پا مىباشد [1] 3- آيا
مجازاتهاى چهارگانه فوق جنبه تخييرى دارد يعنى حكومت اسلام هر كدام از آنها را در
باره هر كسى صلاح ببيند اجراء مىكند، و يا متناسب با چگونگى جرم و جنايتى است كه
از آنها انجام گرفته؟ يعنى اگر افراد محارب دست به كشتن انسانهاى بىگناهى زدهاند
مجازات قتل براى آنها انتخاب مىشود و اگر اموال مردم را با تهديد به اسلحه ببرند
انگشتان دست و پاى آنها قطع مىشود و اگر هم دست به آدمكشى و هم سرقت اموال زده
باشند اعدام مىشوند و جسد آنها براى عبرت مردم مقدارى به دار آويخته مىشود و اگر
تنها اسلحه به روى مردم كشيدهاند بدون اينكه خونى ريخته شود و يا سرقتى انجام گيرد
به شهر ديگرى تبعيد خواهند شد، شك نيست كه معنى دوم به حقيقت نزديكتر است، و اين
مضمون در چند حديث كه از ائمه اهل بيت ع نقل شده وارد