نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 34
تفسير:
هر كس
مسئول وظيفه خويش است
به دنبال
آيات مربوط به جهاد، دستور فوق العادهاى در اين آيه به پيامبر ص داده شده است كه
او موظف است به تنهايى در برابر دشمن بايستد، حتى اگر هيچكس همراه او گام به ميدان
نگذارد! زيرا او تنها مسئول وظيفه خويش است، و در برابر ساير مردم تكليفى جز تشويق
و دعوت به جهاد ندارد.
(فَقاتِلْ فِي سَبِيلِ
اللَّهِ لا تُكَلَّفُ إِلَّا نَفْسَكَ وَ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ)
در حقيقت آيه يك دستور مهم اجتماعى را مخصوصا درباره رهبران در بر دارد، و آن
اينكه آنها بايد آن قدر در كار خود مصمم و ثابت قدم و قاطع باشند كه حتى اگر هيچكس
دعوت آنها را" لبيك" نگويد، دست از تعقيب هدف مقدس خويش بر ندارد و در
عين دعوت ديگران به انجام وظيفه، برنامههاى خود را منوط به اجابت ديگران نشمرند،
و هيچ رهبرى تا چنين آمادگى نداشته باشد قادر به انجام رهبرى و پيشبرد اهداف خود
نيست مخصوصا رهبران الهى كه تكيه گاه اصلى آنها خدا است خدايى كه سرچشمه تمام
نيروها و قدرتها است.
و لذا به
دنبال اين دستور مىفرمايد:" اميد است خداوند با كوششها و تلاشهاى تو حتى اگر
تنها بوده باشى، قدرت و نيروى دشمنان را در هم بشكند، زيرا قدرت او ما فوق قدرتها
و مجازات او ما فوق مجازاتها است".
و تنكيل از
ماده نكول به معنى امتناع كردن از روى ترس است و در اصل از نكل (بر وزن اكل) به
معنى لجام حيوان گرفته شده و بنا بر اين تنكيل كه مصدر باب تفعيل است به معنى
انجام كارى است كه طرف با مشاهده آن، از خلافكارى برگردد و اين همان مجازات است كه
هم باعث عبرت ستمكار و هم باعث عبرت ديگران مىشود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 34