نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 319
در ميان مسيحيان است [1] و شايد نياز بتذكر نداشته باشد كه اين عاقبت دردناك منحصر
بمسيحيان نيست اگر مسلمانان هم راه آنها را به پويند بهمان سرنوشت گرفتار خواهند
شد.
2-" عداوت" در اصل از ماده" عدو" بمعنى تجاوز مىآيد
و" بغضاء" از ماده" بغض" بمعنى تنفر از چيزى است و ممكن است
فرق ميان اين دو كلمه اين باشد كه" بغض" بيشتر جنبه" قلبى"
دارد و" عداوت" جنبه" عملى" و يا لا اقل اعم از عملى و قلبى
است.
3- از آيه فوق چنين بر ميايد كه طائفه نصارى بعنوان پيروان يك مذهب (و يا يهود
و نصارى هر دو) تا پايان جهان در دنيا وجود خواهند داشت. در اينجا اين سؤال پيش
ميايد كه از اخبار اسلامى چنين استفاده ميشود كه پس از ظهور مهدى ع در سرتاسر جهان
يك آئين بيشتر نخواهد بود و آن آئين اسلام است، و اين دو را چگونه ميتوان با هم
جمع كرد؟
ولى ممكن است كه مسيحيت (و يا مسيحيت و آئين يهود) بصورت يك اقليت بسيار ضعيف
در جهان حتى در عصر مهدى باقى بماند، زيرا ميدانيم در آن عصر نيز آزادى اراده
انسانها از بين نمىرود و دين جنبه اجبارى پيدا نمىكند اگر چه اكثريت قاطع مردم
جهان راه حق را ميابند و به آن مىگروند و مهمتر از همه اينكه حكومت روى زمين يك
حكومت اسلامى خواهد بود.
[1] بنا بر اين ضمير"
بينهم" به نصارى كه در آغاز آيه ذكر شده باز مىگردد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 319