نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 311
جمعى از مفسران پاسخ سؤال را چنين دادهاند كه منظور از" رسل" در
آيه فوق پيامبرانى است كه بعد از موسى آمدهاند، نه خود موسى بنا بر اين، دستورى
نسبت به آينده ميباشد كه مىتواند بعد از نماز و زكاة قرار گيرد و اين احتمال نيز
هست كه" رسل" اشاره به همان نقباى بنى اسرائيل باشد كه پيمان وفادارى
نسبت به آنها از بنى اسرائيل گرفته شده است (در تفسير مجمع البيان ميخوانيم كه
بعضى از مفسران پيشين احتمال دادهاند كه نقباى بنى اسرائيل رسولان خدا بودند و
اين احتمال آنچه را در بالا گفتيم تاييد مىكند).
13- اما بخاطر پيمان شكنى، آنها را از رحمت خويش دور ساختيم و دلهاى آنها را
سخت و سنگين نموديم (تا آنجا كه) سخنان (خدا) را از مورد خود تحريف مىكنند و بخشى
از آنچه را به آنها گوشزد شده بود فراموش كردند و هر زمان به خيانتى (تازه) از
آنها آگاه مىشوى، مگر عده كمى از آنها، ولى از آنها در گذر و صرف نظر كن كه
خداوند نيكوكاران را دوست مىدارد.
تفسير:
در تعقيب بحثى كه در باره پيمان خدا با بنى اسرائيل در آيه قبل گذشت، در اين
آيه اشاره به پيمان شكنى آنها و عواقب اين پيمان شكنى مىكند و ميفرمايد:"
چون آنها پيمان خود را نقض كردند ما آنها را طرد كرديم و از
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 311