نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 301
اينجا بغض افراطى بىجهت، ولى هر دو در موضوع پيروى از هوا و هوس كه در سوره
نساء با جمله فَلا تَتَّبِعُوا الْهَوى أَنْ
تَعْدِلُوا آمده است جمعند بلكه پيروى از هوا سرچشمه
وسيعترى براى ظلم و ستم است زيرا گاهى ظلم و ستم بخاطر هوا پرستى و حفظ منافع شخصى
است نه به خاطر حب و بغض ديگران، بنا بر اين ريشه واقعى انحراف از عدالت همان
پيروى از هوا است كه در گفتار پيامبر ص و امير مؤمنان ع چنين آمده است:
كمتر مسالهاى است كه در اسلام به اهميت عدالت باشد، زيرا مساله"
عدل" همانند مساله" توحيد" در تمام اصول و فروع اسلام ريشه دوانده،
يعنى همانطور كه هيچيك از مسائل عقيدهاى و عملى، فردى و اجتماعى، اخلاقى و حقوقى،
از حقيقت توحيد و يگانگى جدا نيست، همچنين هيچيك از آنها را خالى از روح"
عدل" نخواهيم يافت.
بنا بر اين جاى تعجب نيست كه" عدل" بعنوان يكى از اصول مذهب و يكى
از زير بناهاى فكرى مسلمانان شناخته شود، گر چه عدالتى كه جزء اصول مذهب است يكى
از صفات خدا است و در اصل خداشناسى كه نخستين اصل از اصول دين است مندرج مىباشد
ولى ممتاز ساختن آن بسيار پر معنى است
[1] اين حديث در كتاب سفينة البحار
ماده" هوى" از پيامبر ص و در نهج البلاغه خطبه 42 از على ع نقل شده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 301