در اينكه منظور از اين پيمان كدام پيمان است، دو احتمال وجود دارد، نخست پيمانى
كه مسلمانان در آغاز اسلام در" حديبيه" و يا" حجة الوداع" و
يا" عقبه" و يا همه مسلمانان به مجرد قبول اسلام بطور ضمنى با خدا
بستهاند و ديگر پيمانى كه به حكم فطرت و آفرينش، هر كسى با خداى خود بسته است و
همان است كه گاهى از آن بنام" عالم ذر" تعبير مىشود.
توضيح اينكه: خداوند به هنگام آفرينش انسان، استعدادهاى قابل ملاحظهاى به او
دارد و مواهب بىشمارى در اختيار او گذاشت، از جمله استعداد مطالعه اسرار آفرينش و
شناخت پروردگار بوسيله آنها و همچنين عقل و هوش و ادراكى كه بوسيله آن پيامبرانش
را بشناسد و دستورهاى آنها را بكار بندد- خداوند با دادن اين استعدادها"
عملا" از آنها پيمان گرفته كه اين استعدادها را عاطل و باطل نگذارند و از آن
در مسير صحيح بهره گيرند و افراد انسان نيز" به زبان حال و استعداد"
فرياد بر آوردهاند كه سَمِعْنا وَ أَطَعْنا:" شنيديم و به كار بستيم".
اين پيمان وسيعترين و محكمترين و عمومىترين پيمانى است كه خداوند از بندگان
خود گرفته است و همان است كه على ع در خطبه اول نهج البلاغه به آن اشاره كرده
مىفرمايد:
ليستادوهم ميثاق فطرته
:" پيامبران براى اين برانگيخته شدند كه مردم را دعوت به وفا كردن به
پيمان فطرت كنند".
بديهى است اين پيمان وسيع، همه مسائل دينى را نيز در بر مىگيرد [1]
[1] شرح بيشتر در باره اين موضوع و
اينكه چرا آن را" عالم ذر" مىگويند بخواست خدا در تفسير آيه 172 سوره
اعراف خواهد آمد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 297