نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 29
بحث اجتماعى
يا سياسى يا فلسفى يا حقوقى يا تاريخى را تعقيب مىكند نيست، بلكه گاهى در باره
توحيد و اسرار آفرينش، و زمانى درباره احكام و قوانين و آداب و سنن، وقت ديگر
درباره امتهاى پيشين و سرگذشت تكان دهنده آنان، و زمانى درباره مواعظ و نصايح و
عبادات و رابطه بندگان با خدا سخن مىگويد، و بگفته دكتر گوستاولبون قرآن كتاب
آسمانى مسلمانان منحصر به تعاليم و دستورهاى مذهبى تنها نيست بلكه دستورهاى سياسى
و اجتماعى مسلمانان نيز در آن درج است.
چنين كتاب با
اين مشخصات عادتا ممكن نيست خالى از تضاد و تناقض و مختلف گويى و نوسانهاى زياد
باشد، اما هنگامى كه مىبينيم باتمام اين جهات همه آيات آن هماهنگ، خالى از هر
گونه تضاد و اختلاف و ناموزونى است، بخوبى مىتوانيم حدس بزنيم كه اين كتاب زائيده
افكار انسانها نيست بلكه از ناحيه خداوند است چنان كه خود قرآن اين حقيقت را در
آيه فوق بيان كرده است" [1]
83- و هنگامى
كه خبرى از پيروزى و شكست به آنها برسد، (بدون تحقيق) آن را شايع مىسازند، و اگر
آن را به پيامبر و پيشوايان (كه قدرت تشخيص كافى دارند) ارجاع كنند، از ريشههاى
مسائل آگاه خواهند شد و اگر فضل و رحمت خدا نبود همگى، جز عده كمى، از شيطان پيروى
مىكرديد.
[1] از كتاب قرآن و آخرين پيامبر در صفحه 309
نوشته ناصر مكارم.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 29