نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 269
استحكامش را داده است، و به عبارت روشنتر اسلام در صورتى عالمگير مىشود كه از
مساله ولايت اهل بيت جدا نگردد.
مطلب ديگرى كه از ضميمه كردن" آيه سوره نور" با" آيه مورد
بحث" استفاده مىشود اين است كه در آيه سوره نور سه وعده به افراد با ايمان
داده شده است نخست خلافت در روى زمين، و ديگر امنيت و آرامش براى پرستش پروردگار،
و سوم استقرار آئينى كه مورد رضايت خدا است.
اين سه وعده در روز غدير خم با نزول آيه" الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ ..." جامه عمل بخود پوشيد زيرا نمونه كامل فرد با
ايمان و عمل صالح، يعنى على ع به جانشينى پيامبر ص نصب شد و به مضمون جمله الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ مسلمانان در آرامش و امنيت نسبى قرار گرفتند و نيز به
مضمون وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً آئين مورد رضايت پروردگار در ميان مسلمانان استقرار يافت.
البته اين تفسير منافات با رواياتى كه مىگويد آيه سوره نور در شان مهدى ع
نازل شده ندارد زيرا آمنوا منكم ... داراى معنى وسيعى است كه يك نمونه آن در روز
غدير خم انجام يافت و سپس در يك مقياس وسيعتر و عمومىتر در زمان قيام مهدى ع
انجام خواهد يافت (بنا بر اين كلمه الارض در آيه به معنى همه كره زمين نيست بلكه
معنى وسيعى دارد كه هم ممكن است بر تمام كرده زمين گفته شود، و هم به قسمتى از آن،
چنان كه از موارد استعمال آن در قرآن نيز استفاده مىشود كه گاهى بر قسمتى از زمين
اطلاق شده و گاهى بر تمام زمين) (دقت كنيد).
يك سؤال لازم
تنها سؤالى كه در مورد آيه باقى مىماند اين است كه اولا طبق اسناد
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 269