در اينجا بحث مهمى پيش مىآيد كه منظور از" اليوم" (امروز) كه در دو
جمله بالا تكرار شده چيست؟ يعنى كدام روز است كه اين" چهار جهت" در آن
جمع شده هم كافران در آن مايوس شدهاند، و هم دين كامل شده، و هم نعمت خدا تكامل
يافته، و هم خداوند آئين اسلام را به عنوان آئين نهايى مردم جهان پذيرفته است.
در ميان مفسران در اينجا سخن بسيار است ولى آنچه جاى شك نيست اين است كه چنين
روزى بايد روز بسيار مهمى در تاريخ زندگى پيامبر ص باشد، نه يك روز ساده و عادى و
معمولى، زيرا اينهمه اهميت براى يك روز عادى معنى ندارد، و لذا در پارهاى از
روايات آمده است كه بعضى از يهود و نصارى با شنيدن اين آيه گفتند اگر چنين آيهاى
در كتب آسمانى ما نقل شده بود، ما آن روز را روز عيد قرار مىداديم [1] اكنون بايد از
روى قرائن و نشانهها و تاريخ نزول اين آيه و اين سوره و تاريخ زندگانى پيامبر ص و
رواياتى كه از منابع مختلف اسلامى بدست ما رسيده اين روز مهم را پيدا كنيم.
آيا منظور روزى است كه احكام بالا در باره گوشتهاى حلال و حرام نازل شده؟ قطعا
چنين نيست، زيرا نزول اين احكام واجد اين همه اهميت نيست نه باعث تكميل دين است
زيرا آخرين احكامى نبوده كه بر پيامبر ص نازل شده، بدليل اينكه در دنباله اين سوره
به احكام ديگرى نيز برخورد ميكنيم، و تازه