نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 231
گذاشتم؟ گفتند: تو مىگويى او بنده خدا و پيامبر او بوده است. آيه فوق نازل شد
و به آنها پاسخ گفت.
تفسير: مسيح بنده خدا بود
گرچه آيات فوق شان نزول خاصى دارد با اين حال پيوند و ارتباط آن با آيات گذشته
كه در باره نفى الوهيت مسيح ع و ابطال مساله تثليث بود آشكار است.
نخست با بيان ديگرى مساله الوهيت مسيح ع را ابطال ميكند و ميگويد شما چگونه
معتقد به الوهيت عيسى ع هستيد در حالى كه" نه مسيح استنكاف از عبوديت و بندگى
پروردگار داشت و نه فرشتگان مقرب پروردگار استنكاف دارند".
و مسلم است كسى كه خود عبادت كننده است معنى ندارد كه معبود باشد مگر ممكن است
كسى خود را عبادت كند؟ يا اينكه عابد و معبود و بنده و خدا يكى باشد؟! جالب اين
است كه در حديثى ميخوانيم كه امام على بن موسى الرضا ع براى محكوم ساختن مسيحيان
منحرف كه مدعى الوهيت او بودند به" جاثليق" بزرگ مسيحيان فرمود: عيسى ع
همه چيزش خوب بود تنها يك عيب داشت و آن اينكه عبادت چندانى نداشت، مرد مسيحى بر
آشفت و به امام گفت چه اشتباه بزرگى ميكنى؟ اتفاقا او از عابدترين مردم بود، امام
فورا فرمود: او چه كسى را عبادت ميكرد؟ آيا كسى جز خدا را ميپرستيد؟ بنا بر اين
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 231