نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 214
تو در متن اين آيات ثبت است و نيازى به دليل ديگر نيست، چگونه ممكن است يك فرد
درس نخوانده بدون اتكا به علم الهى كتابى بياورد كه مشتمل بر عاليترين تعليمها و
فلسفهها و قانونها و دستورهاى اخلاقى و برنامههاى اجتماعى باشد؟! و در پايان
اضافه ميكند كه نه تنها خداوند گواهى بر حقانيت تو ميدهد بلكه" فرشتگان
پروردگار نيز گواهى ميدهند اگر چه گواهى خدا كافى است".
1- بعضى از مفسران از جمله إِنَّا
أَوْحَيْنا إِلَيْكَ كَما أَوْحَيْنا ... چنين
استفاده كردهاند كه قرآن ميخواهد اين نكته را به پيامبر ص اعلام كند كه در آئين
تو تمام امتيازاتى كه در آئينهاى گذشته بوده جمع است، و آنچه" خوبان همه
دارند تو تنها دارى" در بعضى از روايات اهل بيت ع نيز اشاره به اين معنى شده
است و الهام مفسران در اين قسمت در حقيقت به كمك اينگونه روايات بوده [1] 2- در آيات فوق
ميخوانيم كه زبور از كتب آسمانى است كه خداوند به داود داده است اين سخن با آنچه
معروف و مسلم است كه پيامبران" اولوا العزم" كه داراى كتاب آسمانى و
آئين جديد بودهاند پنج نفر بيشتر نيستند منافات ندارد، زيرا همانطور كه از آيات
قرآن و روايات اسلامى استفاده مىشود كتب آسمانى كه بر پيامبران نازل گرديد دو
گونه بود: نخست كتابهايى كه احكام تشريعى در آن بود و اعلام آئين جديد ميكرد اينها
پنج كتاب بيشتر نبود كه بر پنج پيامبر اولوا العزم نازل گرديد و ديگر كتابهايى بود
كه احكام تازه در بر نداشت بلكه مشتمل بر نصايح و اندرزها و راهنماييها و توصيه و
دعاها
[1] به تفسير صافى صفحه 139 و تفسير
برهان جلد اول صفحه 427 و تفسير نور الثقلين جلد اول صفحه 573 مراجعه فرمائيد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 214