نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 208
تفسير: سرنوشت صالحان و ناصالحان يهود
در آيات گذشته به چند نمونه از خلافكارىهاى يهود اشاره شد، در آيات فوق نيز
پس از ذكر چند قسمت ديگر از اعمال ناشايست آنها، كيفرهايى را كه بر اثر اين اعمال
در دنيا و آخرت دامان آنها را گرفته و مىگيرد، بيان ميدارد:
نخست مىفرمايد:" به خاطر ظلم و ستمى كه يهود كردند، و به خاطر باز داشتن
مردم از راه خدا، قسمتى از چيزهايى كه پاك و پاكيزه بود، بر آنها تحريم كرديم، و
آنان را از استفاده كردن از آن محروم ساختيم":
و نيز بخاطر اينكه" رباخوارى ميكردند با اينكه از آن نهى شده بودند، و همچنين
اموال مردم را بنا حق ميخوردند، همه اينها سبب شد كه گرفتار آن محروميت شوند"
(وَ أَخْذِهِمُ الرِّبَوا وَ قَدْ نُهُوا
عَنْهُ وَ أَكْلِهِمْ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ).
گذشته از اين كيفر دنيوى، ما آنها را به كيفرهاى اخروى گرفتار خواهيم
ساخت" و براى كافران آنها عذاب دردناكى آماده كردهايم":
(وَ أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ مِنْهُمْ عَذاباً أَلِيماً) در اينجا به چند نكته بايد توجه داشت:
1- منظور از تحريم طيبات همان است كه در آيه 146 سوره انعام به آن اشاره شده
آنجا كه مىفرمايد:" ما به خاطر ظلم و ستم يهود هر حيوانى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 208