نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 129
پيش دارد راه بازگشت و توبه كه اثر آن در شستشوى گناه در چند آيه پيش بيان
گرديد، راه ديگر، راه لجاجت و عناد است كه به نتيجه شوم آن در اين آيه اشاره شده و
مىفرمايد:
" كسى كه بعد از آشكار شدن حق از در مخالفت و عناد در برابر پيامبر ص در
آيد و راهى جز راه مؤمنان انتخاب نمايد، ما او را به همان راه كه مىرود مىكشانيم
و در قيامت به دوزخ مىفرستيم و چه جايگاه بدى در انتظار او است".
بايد توجه داشت كه" يشاقق" از ماده" شقاق" بمعنى مخالفت
آگاهانه توام با عداوت و دشمنى است، و جمله مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدى:
" پس از روشن شدن هدايت و راه راست" نيز اين معنى را تاكيد مىكند و
در واقع چنين افرادى سرنوشتى بهتر از اين نمىتوانند داشته باشند، سرنوشتى كه هم
عاقبت شوم در اين جهان و هم عاقبت دردناك در آن جهان دارد.
اما در اين جهان همانطور كه قرآن مىگويد: روز به روز در مسير غلط خود راسختر
مىشوند و زاويه انحراف آنها از جاده حق، با پيشروى در بيراهه بيشتر مىشود و اين
سرنوشتى است كه خود آنها براى خويشتن انتخاب كردهاند، و بنائى است كه پايهگذارى
آن به دست خودشان شده است و بنا بر اين هيچگونه ستمى در باره آنها به عمل نيامده،
و اين كه مىفرمايد: نُوَلِّهِ ما تَوَلَّى:" ما او را به همان راه كه مىرود مىكشانيم"
اشاره بهمين سلب توفيق معنوى، و عدم تشخيص حق و پيشروى در بيراهه است (شرح اين
موضوع را در تفسير هدايت و ضلالت در جلد اول صفحه 50 بيان كردهايم).
و آنجا كه مىگويد" نُصْلِهِ
جَهَنَّمَ" اشاره به سرنوشت آنها در رستاخيز است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 129