نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 124
كامل از مسائل مختلف دارد، نه گرفتار لغزش ميشود، نه گمراهى و نه گناه.
ولى اشتباه نشود با اينكه چنان علمى براى پيامبر ص از ناحيه خدا است ولى باز
جنبه اجبارى بخود نمىگيرد، يعنى هيچگاه پيامبر مجبور نيست به علم خود عمل كند
بلكه از روى اختيار به آن عمل مىكند، همانطور كه طبيب مزبور با داشتن آگاهى از
وضع آن آب آلوده اجبارى به ننوشيدن آن ندارد بلكه از روى اراده از شرب آن خوددارى
مىكند.
و اگر گفته شود چرا پيامبر ص مشمول چنين فضل الهى شده است نه ديگران، بايد گفت
اين به خاطر مسئوليت سنگين رهبرى است كه بر دوش او گذاشته شده است و بر دوش ديگران
نيست زيرا خداوند به همان مقدار كه مسئوليت مىدهد، توان و نيرو مىبخشد. (دقت
كنيد).
114- در بسيارى از سخنان در گوشى (و جلسات محرمانه) آنها خير و سودى نيست مگر
كسى كه (به اين وسيله) امر به كمك به ديگران يا كار نيك يا اصطلاح در ميان مردم
كند، و هر كس براى خشنودى پروردگار چنين كند پاداش بزرگى به او خواهيم داد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 124