نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 10
وَ
الْوِلْدانِ):
سپس براى
شعلهور ساختن عواطف انسانى مؤمنان مىگويد:" اين مستضعفان همانها هستند كه
در محيطهايى خفقان بار گرفتار شده و اميد آنها از همه جا بريده است، لذا دست به
دعا برداشته و از خداى خود مىخواهند كه از آن محيط ظلم و ستم بيرون روند".
و نيز از
خداى خود تقاضا مىكنند كه ولى و سرپرستى براى حمايت آنها بفرستد.
(وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ
وَلِيًّا).
و يار و
ياورى براى نجات آنها برانگيزد.
(وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ
لَدُنْكَ نَصِيراً).
در حقيقت آيه
فوق اشاره به اين است كه خداوند دعاى آنها را مستجاب كرده و اين رسالت بزرگ انسانى
را بر عهده شما گذاشته، شما" ولى" و" نصيرى" هستيد كه از طرف
خداوند براى حمايت و نجات آنها تعيين شدهايد بنا بر اين نبايد اين فرصت بزرگ و
موقعيت عالى را به آسانى از دست دهيد.
ضمنا از اين
آيه چند نكته ديگر استفاده مىشود:
1- جهاد
اسلامى همانطور كه قبلا هم اشاره شد براى بدست آوردن مال و مقام و يا منابع طبيعى
و مواد خام كشورهاى ديگر نيست، براى تحصيل بازار مصرف، و يا تحميل عقيده و سياست
نمىباشد، بلكه تنها براى نشر اصول فضيلت و ايمان و دفاع از ستم ديدگان و زنان و
مردان بال و پرشكسته و كودكان محروم و ستم ديده است و به اين ترتيب جهاد دو هدف
جامع دارد كه در آيه فوق به آن اشاره شده يكى" هدف الهى" و ديگرى"
هدف انسانى" و اين دو در حقيقت از يكديگر جدا نيستند و به يك واقعيت باز
مىگردند.
2- از نظر
اسلام محيطى قابل زيست است كه بتوان در آن آزادانه به
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 10