نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 97
مبلغ ناچيزى براى كمك به بندگان خدا انفاق كنند و براى پيشبرد اهداف اجتماعى
مصرف نمايند كارهاى بزرگى بوسيله آن مىتوانند انجام دهند، علاوه بر اين اثر معنوى
و اخلاقى انفاق بستگى به حجم انفاق و زيادى آن ندارد و در هر حال عايد انفاق كننده
مىشود.
جالب توجه اينكه در اينجا نخستين صفت برجسته پرهيزكاران" انفاق" ذكر
شده، زيرا اين آيات نقطه مقابل صفاتى را كه در باره رباخواران و استثمارگران در
آيات قبل ذكر شد، بيان مىكند، به علاوه گذشت از مال و ثروت آنهم در حال خوشى و
تنگدستى روشنترين نشانه مقام تقوا است.
2- آنها بر خشم خود مسلطند (وَ
الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ).
" كظم" در لغت به معنى بستن سر مشكى است كه از آب پر شده باشد، و
بطور كنايه در مورد كسانى كه از خشم و غضب پر مىشوند و از اعمال آن خوددارى
مىنمايند بكار ميرود.
" غيظ" به معنى شدت غضب و حالت برافروختگى و هيجان فوق العاده روحى
است، كه بعد از مشاهده ناملايمات به انسان دست مىدهد.
حالت خشم و غضب از خطرناكترين حالات است و اگر جلوى آن رها شود، در شكل يك نوع
جنون و ديوانگى و از دست دادن هر نوع كنترل اعصاب خود- نمايى مىكند، و بسيارى از
جنايات و تصميمهاى خطرناكى كه انسان يك عمر بايد كفاره و جريمه آن را بپردازد در
چنين حالى انجام مىشود، و لذا در آيه فوق دومين صفت برجسته پرهيزكاران را فرو
بردن خشم معرفى كرده است.
پيغمبر اكرم مىفرمايد: من كظم غيظا و هو قادر على انفاذه ملأه اللَّه امنا و
ايمانا".
" آن كس كه خشم خود را فرو ببرد با اينكه قدرت بر اعمال آن دارد خداوند
دل او را از آرامش و ايمان پر مىكند"- اين حديث مىرساند كه فرو بردن خشم
اثر فوق العادهاى در تكامل معنوى انسان و تقويت روح ايمان دارد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 97