نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 453
او در پيشگاه خدا است؟ و از همه گذشته بفرض كه چنين تفسيرى براى آيه فوق كنيم
در مورد آن همه آيات ديگر كه استغفار پيامبران و فرشتگان و مؤمنان را در حق
خطاكاران مؤثر مىداند چه خواهيم گفت؟ آيا در مورد آنها نيز پاى حقوق شخصى در ميان
بوده است؟!
65- به پروردگارت سوگند كه آنها مؤمن نخواهند بود مگر اينكه تو را در اختلافات
خود به داورى طلبند، و سپس در دل خود از داورى تو احساس ناراحتى نكنند، و كاملا
تسليم باشند.
شان نزول:
" زبير بن عوام" كه از مهاجران بود با يكى از انصار (مسلمانان
مدينه) بر سر آبيارى نخلستانهاى خود كه در كنار هم قرار داشتند، اختلافى پيدا كرده
بودند، هر دو براى حل اختلاف خدمت پيامبر ص رسيدند، از آنجا كه باغستان زبير در
قسمت بالاى نهر و باغستان انصارى در قسمت پائين نهر قرار داشت پيامبر ص به زبير
دستور داد كه اول او باغهايش را آبيارى كند و بعد مسلمان انصارى (و اين مطابق همان
سنتى بود كه در باغهاى مجاور هم جريان داشت) اما اين مرد انصارى به ظاهر مسلمان از
داورى عادلانه پيامبر ص ناراحت شد و گفت: آيا اين قضاوت به خاطر آن بود كه زبير،
عمهزاده تو است؟! پيامبر ص از اين سخن بسيار ناراحت شد به حدى كه رنگ رخسار او
دگرگون گرديد، در اين موقع آيه فوق نازل شد و به مسلمانان هشدار داد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 453