نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 438
كه اكثريت هيچگاه معصوم نيست، و بنا بر اين اطاعت از آن به طور مطلق لازم
نمىباشد.
ثانيا- در علم اصول ثابت شده، كه هيچگونه دليلى بر معصوم بودن" مجموع
امت"، منهاى وجود امام معصوم، در دست نيست.
ثالثا- يكى از شرائطى كه طرفداران اين تفسير ذكر كرده بودند اين بود كه حكم
آنها بر خلاف كتاب و سنت نباشد، بايد ديد تشخيص اين موضوع كه حكم مخالف سنت است يا
نيست با چه اشخاصى است، حتما با مجتهدان و علماى آگاه از كتاب و سنت است، و نتيجه
اين سخن آن خواهد بود كه اطاعت از اولوا الامر بدون اجازه مجتهدان و علماء جايز
نباشد، بلكه اطاعت آنها بالاتر از اطاعت اولوا الامر باشد و اين با ظاهر آيه شريفه
سازگار نيست.
درست است كه آنها علما و دانشمندان را نيز جزء اولوا الامر گرفتهاند، ولى در
حقيقت مطابق اين تفسير علما و مجتهدان به عنوان ناظر و مرجع عاليتر از ساير
نمايندگان طبقات شناخته شدهاند نه مرجعى در رديف آنها، زيرا علما و دانشمندان
بايد بر كار ديگران از نظر موافقت با كتاب و سنت نظارت داشته باشند و به اين ترتيب
مرجع عالى آنها خواهند بود و اين با تفسير فوق سازگار نيست.
بنا بر اين تفسير فوق از جهات متعددى مواجه با اشكال است.
و تنها تفسيرى كه از اشكالات گذشته سالم مىماند تفسير هفتم يعنى تفسير اولوا
الامر به رهبران و امامان معصوم است، زيرا اين تفسير با اطلاق وجوب اطاعت كه از
آيه فوق استفاده مىشود كاملا سازگار است، چون مقام" عصمت" امام، او را
از هر گونه خطا و اشتباه و گناه حفظ مىكند، و به اين ترتيب فرمان او همانند فرمان
پيامبر ص بدون هيچگونه قيد و شرطى واجب الاطاعه است، و سزاوار است كه در رديف
اطاعت او قرار گيرد و حتى بدون تكرار" اطيعوا" عطف بر" رسول"
شود.
جالب توجه اينكه بعضى از دانشمندان معروف اهل تسنن از جمله مفسر
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 438