نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 436
اولى الامر وجود خارجى نخواهد داشت.
5- بعضى ديگر از مفسران، اولوا الامر را به معنى صحابه و ياران پيامبر ص
ميدانند.
6- احتمال ديگرى كه در تفسير اولوا الامر گفته شده اين است كه منظور فرماندهان
لشكر اسلامند.
تفسير نمونه ؛ ج3 ؛ ص436
همه مفسران شيعه در اين زمينه اتفاق
نظر دارند كه منظور از" اولوا الامر"، امامان معصوم مىباشند كه رهبرى
مادى و معنوى جامعه اسلامى، در تمام شئون زندگى از طرف خداوند و پيامبر ص به آنها
سپرده شده است، و غير آنها را شامل نمىشود، و البته كسانى كه از طرف آنها به
مقامى منصوب شوند و پستى را در جامعه اسلامى به عهده بگيرند، با شروط معينى اطاعت
آنها لازم است نه به خاطر اينكه اولوا الامرند، بلكه به خاطر اينكه نمايندگان
اولوا الامر مىباشند.
اكنون به بررسى تفاسير فوق به طور فشرده مىپردازيم:
شك نيست كه تفسير اول به هيچ وجه با مفهوم آيه و روح تعليمات اسلام سازگار
نيست و ممكن نيست كه پيروى از هر حكومتى بدون قيد و شرط در رديف اطاعت خدا و
پيامبر ص باشد، و به همين دليل علاوه بر مفسران شيعه، مفسران بزرگ اهل تسنن نيز آن
را نفى كردهاند.
و اما تفسير دوم نيز با اطلاق آيه شريفه سازگار نيست، زيرا آيه اطاعت اولوا
الامر را بدون قيد و شرط لازم و واجب شمرده است.
تفسير سوم يعنى تفسير اولوا الامر به علما و دانشمندان عادل و آگاه از كتاب و
سنت نيز با اطلاق آيه سازگار نيست، زيرا پيروى از علما و دانشمندان، شرائطى دارد
از جمله اينكه گفتار آنها بر خلاف كتاب و سنت نباشد، بنا بر اين اگر آنها مرتكب
اشتباهى شوند (چون معصوم نيستند و اشتباه مىكنند) و يا به هر علت ديگر از حق
منحرف شوند، اطاعت آنها لازم نيست، در صورتى كه آيه اطاعت اولوا الامر را به طور
مطلق، همانند اطاعت پيامبر ص، لازم شمرده است، به علاوه اطاعت
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 436