نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 429
هى، و هى غيرها
:" اين همانند آن است كه كسى خشتى را بشكند و خرد كند، دو مرتبه آن را در
قالب بريزد و به صورت خشت تازهاى درآورد، اين خشت دوم همان خشت اول است و در عين
حال خشت نوى مىباشد" (ماده اصلى محفوظ است و تنها صورت آن تغيير كرده است) [1] از اين روايت
استفاده مىشود كه پوستهاى جديد از همان مواد پوستهاى پيشين تشكيل مىگردد.
ضمنا بايد توجه داشت كه پاداش و كيفر در حقيقت ارتباط با روح و قوه درك انسان
دارد، و جسم همواره وسيلهاى است براى انتقال پاداش و كيفر به روح انسان.
58- خداوند به شما فرمان مىدهد كه امانتها را به صاحبان آن برسانيد و هنگامى
كه ميان مردم داورى مىكنيد از روى عدالت داورى كنيد، خداوند پند و اندرزهاى خوبى
به شما مىدهد، خداوند شنوا و بيناست.
شان نزول:
در تفسير مجمع البيان و بعضى ديگر از تفاسير اسلامى نقل شده كه اين آيه زمانى
نازل گرديد كه پيامبر ص با پيروزى كامل وارد شهر مكه گرديد، عثمان بن طلحه را كه
كليددار خانه كعبه بود احضار كرد و كليد را از او گرفت، تا درون خانه كعبه را از
وجود بتها پاك سازد، عباس عموى پيامبر ص پس از انجام اين مقصود تقاضا كرد كه
پيامبر ص با تحويل كليد خانه خدا به او، مقام كليددارى بيت اللَّه كه در ميان عرب
يك مقام برجسته و شامخ بود، به او سپرده شود (گويا عباس ميل