نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 405
خود، به كار مىبردند مانند جمله" راعنا" كه به معنى" ما را
مراعات كن و به ما مهلت بده" بود و مسلمانان راستين در آغاز دعوت پيامبر (ص)
براى اينكه خوبتر و بهتر سخنان او را بشنوند و به دل بسپارند در برابر پيامبر (ص)
اين جمله را مى- گفتند، ولى اين دسته از يهود اين جمله را دستاويز قرار داده و آن
را مقابل آن حضرت، تكرار مىكردند و منظورشان معنى عبرى اين جمله كه" بشنو كه
هرگز نشنوى" بود و يا معنى ديگر عربى آن را يعنى" ما را تحميق كن"!
اراده مىكردند [1] اشاره
به اينكه كار پيامبر اسلام (ص)- العياذ باللَّه- تحميق و اغفال كردن مردم بوده
است.
تمام اينها به منظور آن بود كه با زبان خود حقايق را از محور اصلى بگردانند و
در آئين حق طعن زنند (لَيًّا بِأَلْسِنَتِهِمْ
وَ طَعْناً فِي الدِّينِ) ("
لى" بر وزن" حى" به- معنى تابيدن طناب و مانند آن و به معنى تغيير
و تحريف نيز آمده است).
وَ لَوْ أَنَّهُمْ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ اسْمَعْ
وَ انْظُرْنا لَكانَ خَيْراً لَهُمْ وَ أَقْوَمَ اما اگر آنها به جاى اين همه لجاجت و دشمنى با حق و جسارت و بى ادبى، راه
راست را پيش مىگرفتند و مىگفتند:" ما كلام خدا را شنيديم و از در اطاعت
درآمديم، سخنان ما را بشنو و ما را مراعات كن و به ما مهلت بده تا حقايق را كاملا
درك كنيم، به نفع آنها بود و با عدالت و منطق و ادب كاملا تطبيق داشت".
وَ لكِنْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَلا يُؤْمِنُونَ
إِلَّا قَلِيلًا" اما آنها بر اثر كفر و سركشى و طغيان از
رحمت خدا به دور افتادهاند و دلهاى آنها آن چنان مرده است كه به اين زودى در
برابر حق، زنده و بيدار نمىگردد فقط دسته كوچكى از آنها افراد پاكدلى هستند كه
آمادگى پذيرش حقايق را دارند و
[1]- راعنا اگر از ماده رعى گرفته شود
به معنى مراعات كن و مهلت بده مىباشد و اگر از ماده رعونت گرفته شود به معنى ما
را تحميق كن مىباشد و بايد توجه داشت كه در صورت اول نون راعنا بدون تشديد و در
صورت دوم با تشديد خواهد بود و از پارهاى از روايات استفاده مىشود كه گويا يهود
مخصوصا نون را تشديد داده و آخر آن را مىكشيدند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 405