نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 390
اين آيه در حقيقت به افراد بىايمان و بخيل كه حال آنها در آيات قبل گذشت
مىگويد:" اين مجازاتهايى كه دامنگير شما مىشود محصول اعمال شما است و از
ناحيه خدا هيچ ستمى نخواهد شد و به عكس اگر بجاى بخل و كفر، راه خدا را پيش
مىگرفتيد، و انتخاب مىكرديد، از پاداشهاى مضاعف و عظيم او برخوردار مىشديد.
ضمنا بايد توجه داشت كه" ضعف" و" مضاعف" در لغت عرب به
معناى چيزى است كه معادل آن يا چند برابر آن را، بر آن بيفزايد و بنا بر اين آيه
فوق با آياتى كه مىگويد: پاداش انفاق گاهى به ده برابر و گاهى به هفتصد برابر يا
بيشتر مىرسد، هيچگونه منافاتى ندارد، و در هر صورت حكايت از لطف خداوند نسبت به
بندگان است كه گناهانشان را بيش از مقدارى كه انجام دادهاند كيفر نمىدهد، اما به
حسنات آنها به مراتب بيش از آنچه انجام دادهاند پاداش مىدهد.
اما دليل بر اينكه چرا خداوند ظلم نمىكند روشن است زيرا ظلم و ستم معمولا يا
بر اثر جهل است و يا احتياج و يا كمبودهاى روانى، كسى كه نسبت به همه چيز و همه كس
عالم و از همه بىنياز و هيچ كمبودى در ذات مقدس او نيست، ظلم كردن در باره او
ممكن نيست نه اينكه نمىتواند ظلم كند و نه اينكه ظلم و ستم در مورد او متصور
نباشد (آن چنان كه طايفه اشاعره تصور كردهاند) بلكه در عين توانايى به- خاطر
اينكه حكيم و عالم است از ظلم كردن، خوددارى مىنمايد و هر چيز را در جاى خود در
اين جهان پهناور هستى قرار مىدهد، و با هر كس طبق شايستگى و اعمالش رفتار مىكند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 390