نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 388
وَ كانَ اللَّهُ بِهِمْ عَلِيماً و در هر حال خداوند از نيات و اعمال آنها با خبر است و بر طبق آن به آنها جزا
و كيفر مىدهد.
قابل توجه اينكه در آيه سابق كه سخن از انفاقهاى رياكارانه بود انفاق
به-" اموال" نسبت داده شده، و در اين آيه به" مِمَّا رَزَقَهُمُ اللَّهُ" نسبت مىدهد، اين تفاوت تعبير ممكن است اشاره به سه نكته باشد:
نخست اينكه در انفاقهاى ريايى توجه به حلال و حرام بودن مال نمىشود، در حالى
كه در انفاقهاى الهى حلال بودن و مصداق" مِمَّا رَزَقَهُمُ اللَّهُ" بودن مورد توجه است.
ديگر اينكه در انفاقهاى ريايى افراد انفاق كننده چون مال را متعلق به خودشان
مىدانند از كبرفروشى و منت گذاردن ابا ندارند، در حالى كه در انفاقهاى الهى چون
توجه به اين دارند كه اموال را خدا به آنها داده و اگر گوشهاى از آن را در راه او
خرج مىكنند، جاى منت نيست از هر گونه كبرفروشى و منت خود- دارى مىكنند.
از طرف ديگر انفاقهاى ريايى غالبا منحصر به مال است زيرا چنين اشخاص از
سرمايههاى معنوى بىبهرهاند تا از آنها انفاق كنند، اما انفاقهاى الهى دامنه
وسيعى دارد و تمام مواهب مادى و معنوى اعم از مال و علم و موقعيت اجتماعى و مانند
آن را در برمىگيرد.