نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 370
بايد توجه داشت كه خانواده يك واحد كوچك اجتماعى است و همانند يك اجتماع بزرگ
بايد رهبر و سرپرست واحدى داشته باشد، زيرا رهبرى و سرپرستى دستجمعى كه زن و مرد
مشتركا آن را به عهده بگيرند مفهومى ندارد در نتيجه مرد يا زن يكى بايد"
رئيس" خانواده و ديگرى" معاون" و تحت نظارت او باشد، قرآن در اينجا
تصريح مىكند كه مقام سرپرستى بايد به مرد داده شود (اشتباه نشود منظور از اين
تعبير استبداد و اجحاف و تعدى نيست بلكه منظور رهبرى واحد منظم با توجه به
مسئوليتها و مشورتهاى لازم است).
اين مسئله در دنياى امروز بيش از هر زمان روشن است كه اگر هيئتى (حتى يك هيئت
دو نفرى) مامور انجام كارى شود حتما بايد يكى از آن دو،" رئيس" و
ديگرى" معاون يا عضو" باشد و گر نه هرج و مرج در كار آنها پيدا مىشود-
سرپرستى مرد در خانواده نيز از همين قبيل است.
و اين موقعيت به خاطر وجود خصوصياتى در مرد است مانند ترجيح قدرت تفكر او بر
نيروى عاطفه و احساسات (به عكس زن كه از نيروى سرشار عواطف بيشترى بهرهمند است) و
ديگرى داشتن بنيه و نيروى جسمى بيشتر كه با اولى بتواند بينديشد و نقشه طرح كند و
با دومى بتواند از حريم خانواده خود دفاع نمايد.
بعلاوه تعهد او در برابر زن و فرزندان نسبت به پرداختن هزينههاى زندگى، و
پرداخت مهر و تامين زندگى آبرومندانه همسر و فرزند، اين حق را به او مىدهد كه
وظيفه سرپرستى به عهده او باشد.
البته ممكن است زنانى در جهات فوق بر شوهران خود امتياز داشته باشند ولى شايد
كرارا گفتهايم كه قوانين به تك تك افراد و نفرات نظر ندارد بلكه نوع و كلى را در
نظر مىگيرد، و شكى نيست كه از نظر كلى، مردان نسبت به زنان براى اين كار آمادگى
بيشترى دارند، اگر چه زنان نيز وظائفى مىتوانند به عهده بگيرند كه اهميت آن مورد
ترديد نيست.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 370