نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 364
را پايمال كند، و آنها كه آيه را دستاويز براى ادامه تبعيضات نارواى اجتماعى
پنداشتهاند سخت در اشتباهند.
لِلرِّجالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ
نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ لذا بلا فاصله
مىفرمايد:" مردان و زنان هر كدام بهرهاى از كوششها و تلاشها و موقعيت خود
دارند" خواه موقعيت طبيعى باشد (مانند تفاوت دو جنس مرد و زن با يكديگر) و يا
تفاوت به خاطر تلاشها و كوششهاى اختيارى.
قابل توجه اينكه كلمه" اكتساب" كه به معنى تحصيل كردن و بدست آوردن
است، مفهوم وسيعى دارد، هم كوششهاى اختيارى را شامل مىشود و هم آنچه را كه انسان
بوسيله ساختمان طبيعى خود مىتواند بدست بياورد.
وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ سپس مىفرمايد:" بجاى آرزو كردن اين گونه تفاوتها، از فضل خدا و لطف و
كرم او تمنا كنيد كه به شما از نعمتهاى مختلف و موفقيتها و پاداشهاى نيك ارزانى
دارد" و در نتيجه افرادى خوشبخت و سعادتمند باشيد خواه مرد باشيد يا زن، و
خواه از اين نژاد باشيد يا نژاد ديگر، و در هر حال آنچه را خير واقعى و سعادت شما
در آن است بخواهيد نه آنچه شما خيال مىكنيد (و تعبير به من فضله شايد اشاره به
همين معنى مىباشد).
البته روشن است كه تقاضاى فضل و عنايت پروردگار به اين نيست كه انسان به دنبال
اسباب و عوامل هر چيز نرود بلكه بايد فضل و رحمت او را در لابلاى اسبابى كه او
مقرر داشته است جستجو كرد.
إِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيماً" چون خداوند به همه چيز دانا است" و مىداند
براى نظام اجتماع چه تفاوتهايى از نظر طبيعى و يا حقوقى لازم است، و بنا بر اين در
كار او هيچ گونه تبعيض ناروا، و بىعدالتى نيست، و نيز از اسرار درون مردم با خبر
است و مىداند چه افرادى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 364