نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 357
اكنون اين سؤال پيش مىآيد كه چه ارتباطى ميان مسئله" قتل نفس"
و" تصرف باطل و ناحق در اموال مردم" وجود دارد؟! پاسخ اين سؤال روشن است
و در حقيقت قرآن با ذكر اين دو حكم پشت سر هم اشاره به يك نكته مهم اجتماعى كرده
است و آن اينكه اگر روابط مالى مردم بر اساس صحيح استوار نباشد و اقتصاد جامعه به
صورت سالم پيش نرود و در اموال يكديگر به ناحق تصرف كنند، جامعه گرفتار يك نوع
خودكشى و انتحار خواهد شد، و علاوه بر اينكه انتحارهاى شخصى افزايش خواهد يافت،
انتحار اجتماعى هم از آثار ضمنى آن است.
حوادث و انقلابهايى كه در جوامع مختلف دنياى معاصر روى داده، شاهد گوياى اين
حقيقت مىباشد، و از آنجا كه خداوند نسبت به بندگان خود، مهربان است به آنها هشدار
مىدهد و اعلام خطر مىكند كه مراقب باشند مبادا مبادلات مالى نادرست و اقتصاد
ناسالم، اجتماع آنها را به نابودى و سقوط بكشاند.
وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ عُدْواناً وَ ظُلْماً فَسَوْفَ
نُصْلِيهِ ناراً" و هر كس از اين فرمان سرپيچى كند و خود
را آلوده خوردن اموال ديگران به ناحق سازد و يا دست به انتحار و خودكشى زند، نه
تنها به آتش اين جهان مىسوزد بلكه در آتش قهر و غضب پروردگار نيز خواهد سوخت"
و اين كار براى خدا آسان است (وَ كانَ
ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيراً) [1]
31- اگر از گناهان كبيرهاى كه از آن نهى شدهايد اجتناب كنيد گناهان كوچك شما
را مىپوشانيم و در جايگاه خوبى شما را وارد مىسازيم.
[1]- صلى (بر وزن سرو) در اصل به معنى
نزديك شدن به آتش است، اما گرم شدن و برشته شدن و سوخته شدن به آتش را نيز"
صلى" مىگويند و در آيه فوق به معنى وارد شدن و سوختن در آتش است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 357