نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 355
تفسير: بستگى سلامت اجتماع به سلامت اقتصاد
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ
بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ اين آيه در واقع زير بناى
قوانين اسلامى را در مسائل مربوط به" معاملات و مبادلات مالى" تشكيل
مىدهد، و بهمين دليل فقهاى اسلام در تمام ابواب معاملات به آن استدلال مىكنند، آيه
خطاب به افراد با ايمان كرده و مىگويد:" اموال يكديگر را از طرق نابجا و غلط
و باطل نخوريد" يعنى هر گونه تصرف در مال ديگرى كه بدون حق و بدون يك مجوز
منطقى و عقلانى بوده باشد ممنوع شناخته شده و همه را تحت عنوان" باطل"
كه مفهوم وسيعى دارد قرار داده است.
مىدانيم" باطل" در مقابل" حق" است و هر چيزى را كه ناحق
و بى هدف و بى- پايه باشد در برمىگيرد.
در آيات ديگرى از قرآن نيز با عباراتى شبيه عبارت فوق، اين موضوع تاكيد شده،
مثلا: به هنگام نكوهش از قوم يهود و ذكر اعمال زشت آنها مىفرمايد:
وَ أَكْلِهِمْ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ (نساء- 161):" آنها در اموال مردم بدون مجوز و به
ناحق تصرف مىكردند" و در آيه 188 بقره، جمله" لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ" را بعنوان مقدمهاى براى نهى از كشاندن مردم بوسيله
ادعاهاى پوچ و بى اساس به سوى دادگاهها و خوردن اموال آنها ذكر فرموده است.
بنا بر اين هر گونه تجاوز، تقلب، غش، معاملات ربوى، معاملاتى كه حد و حدود آن
كاملا نامشخص باشد، خريد و فروش اجناسى كه فايده منطقى و عقلايى در آن نباشد، خريد
و فروش وسائل فساد و گناه، همه در تحت اين قانون كلى قرار دارند، و اگر در روايات
متعددى كلمه" باطل" به قمار و ربا و مانند آن تفسير شده در
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 355