نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 353
پيش بيان شد ممكن است، اين سؤال در ذهن جمعى منعكس شود، كه منظور از اين همه
محدوديتها و قيد و بندهاى قانونى چيست؟ آيا بهتر نبود كه آزادى عمل در اين مسائل
به افراد داده مىشد و همانطور كه بعضى از دنياپرستان از هر وسيله لذت بهره
مىگيرند، ديگران هم بهرهبردارى كنند؟
آيات فوق در حقيقت پاسخ به اين سؤالات مىدهد، و مىگويد:" خداوند
مىخواهد به وسيله اين مقررات حقايق را براى شما آشكار سازد، و به راههايى كه
مصالح و منافع شما در آن است، شما را رهبرى كند وانگهى شما در اين برنامه تنها
نيستيد، اقوام پاك گذشته نيز اين گونه سنتها داشتهاند، به علاوه خدا مىخواهد
شما را ببخشد، و نعمتهاى خود را كه بر اثر انحرافات شما قطع شده بار ديگر به- شما
بازگرداند" و اين در صورتى است كه شما از آن راههاى انحرافى كه در زمان
جاهليت و قبل از اسلام داشتيد، بازگرديد.
وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ- خداوند از اسرار احكام خود آگاه است، و روى حكمت خود آنها را براى شما تشريع
كرده است.
مجددا تاكيد مىكند، كه" خدا به وسيله اين احكام مىخواهد، نعمتها و
بركاتى كه بر اثر آلودگى به شهوات از شما قطع شده، به شما بازگردد، ولى
شهوتپرستانى كه در امواج گناهان غرق هستند، مىخواهند شما از طريق سعادت به كلى
منحرف شويد" و همانند آنها از فرق تا قدم آلوده انواع گناهان گرديد، اكنون
شما فكر كنيد، آيا آن محدوديت آميخته با سعادت و افتخار براى شما بهتر است، يا اين
آزادى و بىبندوبارى توام با آلودگى و نكبت و انحطاط؟!.
اين آيات در حقيقت به افرادى كه در عصر و زمان ما نيز به قوانين مذهبى مخصوصا
در زمينه مسائل جنسى ايراد مىكنند، پاسخ مىگويد، كه اين آزاديهاى بىقيد و شرط
سرابى بيش نيست، و نتيجه آن انحراف عظيم از مسير خوشبختى و تكامل
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 353