نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 346
بسيارى نابسامانيها و روابط جنسى پر هرج و مرج فعلى مىباشد" [1] همانطور كه
ملاحظه مىكنيد طرح فوق در باره ازدواج موقت از جهات زيادى همانند طرح اسلام است
منتها شرائط و خصوصياتى كه اسلام براى ازدواج موقت آورده از جهات زيادى روشنتر و
كاملتر است. در ازدواج موقت اسلامى هم جلوگيرى از فرزند كاملا بىمانع است و هم
جدا شدن آسان و هم نفقه واجب نيست.
وَ لا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِيما تَراضَيْتُمْ بِهِ مِنْ
بَعْدِ الْفَرِيضَةِ در پايان آيه بعد از ذكر
لزوم پرداخت مهر اشاره به اين مطلب مىفرمايد كه:" اگر طرفين عقد، با رضايت
خود مقدار مهر را بعدا كم و زياد كنند مانعى ندارد" بنا بر اين مهر يك نوع
بدهكارى است كه با رضايت طرفين قابل تغيير است.
(در اين موضوع تفاوتى ميان عقد موقت و
دائم نيست اگر چه آيه همانطور كه مشروحا گفتيم در باره ازدواج موقت بحث مىكند).
احتمال ديگرى در تفسير آيه فوق نيز هست و آن اينكه: مانعى ندارد كه پس از
انجام ازدواج موقت، طرفين در باره اضافه كردن مدت ازدواج، و همچنين مبلغ مهر با هم
توافق كنند، يعنى ازدواج موقت حتى قبل از پايان مدت، قابل تمديد است به اين ترتيب
كه زن و مرد با هم توافق مىكنند كه مدت را به مقدار معينى در برابر اضافه كردن
مهر به مبلغ مشخصى بيفزايند (در روايات اهل بيت ع نيز به اين تفسير اشاره شده
است).
إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيماً حَكِيماً احكامى كه در آيه به آن اشاره شد، احكامى است كه متضمن خير و سعادت افراد بشر
است زيرا:" خداوند از مصالح بندگان آگاه و در قانونگذارى خود حكيم
است".