نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 344
فحشاء هيچ يك از اين شرائط و قيود وجود ندارد. آيا اين دو را با يكديگر هرگز
مىتوان مقايسه نمود؟
البته ازدواج موقت از نظر مسئله ارث (در ميان زن و شوهر) [1] و نفقه و پارهاى از احكام ديگر تفاوتهايى با
ازدواج دائم دارد ولى اين تفاوتها هرگز آن را در رديف فحشاء قرار نخواهد داد، و در
هر حال شكلى از ازدواج است با مقررات ازدواج.
2-" ازدواج موقت" سبب مىشود كه بعضى از افراد هوسباز از اين قانون
سوء استفاده كرده و هر نوع فحشاء را در پشت اين پرده انجام دهند تا آنجا كه افراد
محترم هرگز تن به ازدواج موقت نمىدهند، و زنان با شخصيت از آن ابا دارند.
پاسخ- سوء استفاده از كدام قانون در دنيا نشده است؟ آيا بايد جلو يك قانون
فطرى و ضرورت اجتماعى را به خاطر سوء استفاده گرفت؟ يا بايد جلو سوء- استفاده
كنندگان را بگيريم؟
اگر فرضا عدهاى از زيارت خانه خدا سوء استفاده كردند و در اين سفر اقدام به
فروش مواد مخدر كردند آيا بايد جلو مردم را از شركت در اين كنگره عظيم اسلامى
بگيريم يا جلو سوء استفاده كنندگان را؟! و اگر ملاحظه مىكنيم كه امروز افراد
محترم از اين قانون اسلامى كراهت دارند، عيب قانون نيست، بلكه عيب عمل كنندگان به
قانون، و يا صحيحتر، سوء استفاده كنندگان از آن است، اگر در جامعه امروز هم ازدواج
موقت به صورت سالم در آيد و حكومت اسلامى تحت ضوابط و مقررات خاص، اين موضوع را به
طور صحيح پياده كند هم جلو سوء استفادهها گرفته خواهد شد و هم افراد محترم (به
هنگام ضرورتهاى اجتماعى) از آن كراهت نخواهند داشت.
3- مىگويند: ازدواج موقت سبب مىشود كه افراد بىسرپرست همچون
[1]- البته فرزندان ازدواج موقت
هيچگونه تفاوتى با فرزندان عقد دائم ندارند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 344