responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 3  صفحه : 341

باشد كه اينهمه با يكديگر تناقض دارند.

از آنچه گفتيم روشن مى‌شود اينكه نويسنده تفسير" المنار" مى‌گويد:" ما سابقا در جلد سوم و چهارم مجله المنار، تصريح كرده بوديم كه عمر از متعه نهى كرد ولى بعدا به اخبارى دست يافتيم كه نشان مى‌دهد در زمان پيامبر ص نسخ شده نه در زمان عمر، و لذا گفته سابق خود را اصلاح كرده و از آن استغفار مى‌كنيم" [1] سخنى تعصب‌آميز است، زيرا در برابر روايات ضد و نقيضى كه نسخ حكم را در زمان پيامبر ص اعلام مى‌كند رواياتى داريم كه صراحت در ادامه آن تا زمان عمر دارد، بنا بر اين نه جاى عذر خواهى است، و نه استغفار، و شواهدى كه در بالا ذكر كرديم نشان مى‌دهد كه گفتار اول او مقرون به حقيقت بوده است نه گفتار دوم! و ناگفته پيدا است نه" عمر" و نه هيچ شخص ديگر و حتى ائمه اهل بيت ع كه جانشينان اصلى پيامبرند نمى‌توانند احكامى را كه در عصر پيامبر ص بوده نسخ كنند و اصولا نسخ بعد از رحلت پيامبر ص و بسته شدن باب وحى مفهوم ندارد، و اينكه بعضى كلام" عمر" را حمل بر اجتهاد كرده‌اند جاى تعجب است زيرا" اجتهاد" در برابر" نص" ممكن نيست.

و عجيبتر اينكه جمعى از فقهاى اهل تسنن آيات مربوط به احكام ازدواج (مانند آيه 6 سوره مؤمنون) را ناسخ آيه فوق كه در باره متعه است دانسته‌اند، گويا تصور كرده‌اند ازدواج موقت اصلا ازدواج نيست، در حالى كه بطور مسلم يكى از اقسام ازدواج است.

ازدواج موقت يك ضرورت اجتماعى‌

اين يك قانون كلى و عمومى است كه اگر به غرائز طبيعى انسان به صورت صحيحى پاسخ گفته نشود براى اشباع آنها متوجه طرق انحرافى خواهد شد، زيرا


[1]- تفسير المنار جلد پنجم صفحه 16.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 3  صفحه : 341
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست