نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 335
ضمنا تعبير" غَيْرَ مُسافِحِينَ" در آيه فوق، شايد اشاره به اين حقيقت نيز باشد كه
نبايد هدف شما در مسئله ازدواج، تنها هوسرانى و ارضاى غريزه جنسى باشد بلكه اين
امر حياتى براى هدف عاليترى مىباشد كه غريزه نيز در خدمت آن قرار گرفته، و آن
بقاى نسل انسان و نيز حفظ او از آلودگيها است.
***
ازدواج موقت در اسلام
فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ
أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً اين قسمت از آيه، اشاره به
مسئله ازدواج موقت و به اصطلاح" متعه" است و مىگويد:" زنانى را كه
متعه مىكنيد مهر آنها را به عنوان يك واجب بايد بپردازيد" و از آن استفاده
مىشود كه اصل تشريع ازدواج موقت، قبل از نزول اين آيه براى مسلمانان مسلم بوده كه
در اين آيه نسبت به پرداخت مهر آنها توصيه مىكند و از آنجا كه اين بحث يكى از
مباحث مهم تفسيرى و فقهى و اجتماعى است لازم است از چند جهت مورد بررسى قرار گيرد:
1- قرائنى كه در آيه فوق وجود دارد دلالت آن را بر ازدواج موقت تاكيد مىكند.
2- ازدواج موقت در عصر پيامبر (ص) بوده و بعدا نسخ نشده است.
3- ضرورت اجتماعى اين نوع ازدواج.
4- پاسخ به پارهاى از اشكالات.
در باره قسمت اول بايد توجه داشت كه:
اولا كلمه" متعه" كه" استمتعتم" از آن گرفته شده است در
اسلام به معنى ازدواج موقت است، و به اصطلاح در اين باره حقيقت شرعيه مىباشد،
گواه بر آن اين است كه اين كلمه (متعه) با همين معنى در روايات پيامبر ص و كلمات
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 335