نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 323
و متوسل شدن به يك وسيله ناجوانمردانه و غلط، گناه آشكار ديگرى است.
وَ كَيْفَ تَأْخُذُونَهُ وَ قَدْ أَفْضى[1] بَعْضُكُمْ
إِلى بَعْضٍ در اين آيه مجددا با استفهام انكارى، براى
تحريك عواطف انسانى مردان اضافه مىكند كه شما و همسرانتان مدتها در خلوت و تنهايى
با هم بودهايد همانند يك روح در دو بدن، ارتباط و آميزش كامل داشتهايد، چگونه
بعد از اين همه نزديكى و ارتباط، همچون بيگانهها و دشمنان با يكديگر رفتار
مىكنيد، و حقوق مسلم آنها را پايمال مىنمائيد؟! اين درست همانند تعبيرى است كه
ما در فارسى امروز داريم كه اگر دو نفر دوست صميمى با هم به نزاع برخيزند به آنها
مىگوئيم شما سالها با يكديگر نان و نمك خوردهايد چرا نزاع مىكنيد؟ در حقيقت ستم
كردن در اين گونه موارد به شريك زندگى، ستم بر خويشتن است.
سپس مىفرمايد:" از اين گذشته همسران شما پيمان محكمى بهنگام عقد ازدواج
از شما گرفتهاند چگونه اين پيمان مقدس و محكم را ناديده مىگيريد و اقدام به
پيمان شكنى آشكار مىكنيد؟".
وَ أَخَذْنَ مِنْكُمْ مِيثاقاً غَلِيظاً ضمنا بايد توجه داشت كه اين آيه گرچه در مورد طلاق دادن
همسر سابق براى انتخاب همسر جديد وارد شده ولى اختصاص به آن ندارد، بلكه منظور اين
است در هر مورد كه طلاق و جدايى به پيشنهاد مرد صورت گيرد، و زن تمايلى به جدايى
ندارد بايد تمام مهر پرداخته شود، و يا اگر پرداخته شده چيزى از آن باز پس نگيرند،
خواه تصميم بر ازدواج مجدد داشته باشند يا نه، بنا بر اين جمله
[1]- افضاء در اصل از ماده فضا بمعنى
توسعه است، بنا بر اين افضا به معنى توسعه دادن مىباشد و هنگامى كه كسى با ديگرى
تماس كامل مىيابد در حقيقت وجود محدود خود را به وجود وسيعترى تبديل كرده است، و
لذا افضاء به معنى تماس گرفتن آمده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 323