responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 3  صفحه : 322

دوم قرار مى‌دادند.

آيه فوق به شدت از اين كار زشت جلوگيرى كرده و آن را مورد نكوهش قرار مى‌دهد [1]

تفسير:

وَ إِنْ أَرَدْتُمُ اسْتِبْدالَ زَوْجٍ‌ ...

اين آيه نيز براى حمايت قسمت ديگرى از حقوق زنان نازل گرديده و به- عموم مسلمانان دستور مى‌دهد كه بهنگام تصميم بر جدايى از همسر و انتخاب همسر جديد حق ندارند چيزى از مهر همسر اول خود را كم بگذارند، و يا اگر پرداخته‌اند پس بگيرند، هر قدر هم مهر زياد باشد كه از آن تعبير به" قنطار" شده است و همانطور كه در سابق گفتيم" قنطار" معنى مال و ثروت زياد است. راغب در كتاب مفردات مى‌گويد اصل" قنطار" از" قنطره" به معنى پل است و چون اموال زياد همچون پلى هستند كه انسان در زندگى مى‌تواند از آنها استفاده كند، از اين جهت به آن قنطار گفته‌اند [2] زيرا فرض اين است كه طلاق در اينجا بخاطر منافع شوهر صورت مى‌گيرد نه بخاطر انحراف زن از جاده عفت، بنا بر اين دليلى ندارد كه حق مسلم آنها پايمال شود.

أَ تَأْخُذُونَهُ بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبِيناً سپس اشاره به طرز عمل دوران جاهليت در اين باره كه همسر خود را متهم به اعمال منافى عفت مى‌كردند نموده و مى‌فرمايد:" آيا براى باز پس گرفتن مهر زنان متوسل به تهمت و گناه آشكار مى‌شويد" يعنى اصل عمل، ظلم است و گناه،


[1]- تفسير صافى ذيل آيه فوق.

[2]- براى توضيح بيشتر به جلد دوم تفسير نمونه صفحه 340 مراجعه فرمائيد.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 3  صفحه : 322
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست