نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 308
سَبِيلًا" اين است كه خداوند به وسيله دستور آينده
در باره سنگسار كردن اين گونه افراد، راهى براى آزادى آنها گشوده است درست نيست،
زيرا هيچگاه با تعبير" لهن سبيلا" (راهى به سود آنان) سازگار نمىباشد
چه اينكه اعدام راه نجات نمىباشد.
زيرا مىدانيم قانونى كه بعدا در اسلام براى مرتكبين زناى محصنه، مقرر گرديد،
قانون" رجم" (سنگسار كردن) بود. (اين قانون در احاديث پيامبر ص به- طور
مسلم وارد شده است، اگر چه در قرآن به آن اشارهاى نگرديده است).
از آنچه در بالا گفتيم، روشن مىشود، كه آيه فوق هرگز نسخ نشده، زيرا نسخ در
مورد احكامى است كه از آغاز به صورت مطلق گفته شود، نه به صورت موقت و محدود، در
حالى كه آيه فوق حكم" حبس ابد"، را به عنوان يك حكم محدود و موقت ذكر
كرده است. و اگر مشاهده مىكنيم كه در پارهاى از روايات تصريح شده، كه آيه فوق به
وسيله احكامى كه در باره مجازات عمل منافى عفت دارد شده، نسخ گرديده است، منظور از
آن نسخ اصطلاحى نيست، زيرا نسخ در زبان روايات به هر گونه تقييد و تخصيص حكم گفته
مىشود. (دقت كنيد).
ضمنا بايد توجه داشت كه دستور محبوس ساختن اينگونه زنان در خانهها حكمى است
كه از يك سو به نفع آنهاست زيرا از محبوس ساختن در زندانهاى عمومى به مراتب بهتر
است، و از سوى ديگر تجربه نشان داده كه زندانهاى عمومى اثر عميقى در آلوده شدن
اجتماع دارد زيرا اين مراكز معمولا به صورت آموزشگاه بزرگ مفاسد درمىآيد كه افراد
مجرم در آنجا تجربيات خود را در معاشرت دائمى توام با وقت وسيع در اختيار يكديگر
مىگذارند.
وَ الَّذانِ يَأْتِيانِها مِنْكُمْ ...
سپس در اين آيه حكم زنا و عمل منافى عفت" غير محصنه" را بيان
مىكند، و مىفرمايد:" مرد و زنى كه (همسر ندارند) و اقدام به ارتكاب اين عمل
زشت مىكنند، آنها را آزار (مجازات) كنيد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 308