نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 302
زيرا كسى كه تمام قوانين الهى را بشكند، معمولا، به خدا ايمان ندارد، و الا
گوشهاى از آن را لا اقل محترم مىشمرد.
قابل توجه اينكه در آيه قبل، در باره بهشتيان" خالدين فيها" (به طور
جاودانى در بهشت خواهند بود) به صورت جمع آمده، و در اين آيه كه در باره دوزخيان
است" خالدا فيها" به صورت مفرد آمده است، اين تفاوت تعبير در دو آيه پشت
سر هم گويا اشاره به اين است، كه بهشتيان براى خود اجتماعاتى دارند، كه خود يكى از
نعمتهاى بهشتى براى آنها محسوب ميشود در حالى كه دوزخيان آن چنان به خود مشغولند و
در خويش فرو رفتهاند، كه به ديگرى نمىپردازند، و عملا تنها هستند. اين موضوع حتى
در اين دنيا هم در باره افراد تكرو و مستبد، در برابر افراد متحد و مجتمع نيز صدق
مىكند، كه اينها در اين جهان بهشتى هستند، و آنها دوزخى.
وَ لَهُ عَذابٌ مُهِينٌ:
" آنها عذاب خوار كننده و آميخته با توهينى دارند." در واقع در جمله
قبل جنبه جسمانى مجازات الهى منعكس شده بود، و در اين جمله كه مسئله اهانت به-
ميان آمده به جنبه روحانى آن اشاره مىكند.
امتيازات قانون ارث اسلامى:
در قانون ارث عموما و در قانون ارث اسلام بخصوص مزايايى وجود دارد كه ذيلا به
قسمتى از آنها اشاره مىشود:
1- در نظام ارث اسلامى هيچ يك از بستگان متوفى با توجه به سلسله، مراتب، از
ارث محروم نمىشوند، و آنچه در ميان اعراب جاهلى يا پارهاى از كشورها معمول بود
كه زنان و يا كودكان را بخاطر عدم توانايى بر حمل اسلحه و شركت در ميدان جنگ از
ارث محروم مىكردند و ثروت متوفى را به افراد دورتر ميدادند
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 302