نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 3
در اين كه
مقصود در اينجا از كلمه" بر" چيست؟ مفسران گفتگوى بسيار دارند، بعضى آن
را به معنى بهشت، و بعضى به معنى پرهيز كارى و تقوى، و بعضى به معنى پاداش نيك
گرفتهاند، ولى آنچه از آيات قرآن استفاده مىشود اين است كه" بر" معنى
وسيعى دارد و به تمام نيكيها اعم از ايمان و اعمال پاك گفته مىشود، چنان كه از
آيه 177 سوره بقره استفاده مىشود كه" ايمان به خدا، و روز جزا، و پيامبران،
و كمك به نيازمندان، و نماز و روزه، و وفاى به عهد، و استقامت در برابر مشكلات و
حوادث" همه از شعب" بر" محسوب مىشوند.
بنا بر اين
رسيدن به مقام نيكوكاران واقعى، شرايط زيادى دارد كه يكى از آنها انفاق كردن از
اموالى است كه مورد علاقه انسان است، زيرا عشق و علاقه واقعى به خدا، و احترام به
اصول انسانيت و اخلاق، آن گاه روشن مىشود كه انسان بر سر دو راهى قرار گيرد، در
يك طرف مال و ثروت يا مقام و منصبى قرار داشته باشد كه مورد علاقه شديد او است، و
در طرف مقابل خدا و حقيقت و عواطف انسانيت و نيكو كارى، اگر از اولى بخاطر دومى
صرف نظر كرد معلوم مىشود كه در عشق و علاقه خود صادق است، و اگر تنها در اين راه
از موضوعات جزئى حاضر بود صرف نظر كند، معلوم مىشود عشق و علاقه معنوى او نيز
بهمان پايه است و اين مقياسى است براى سنجش ايمان و شخصيت.
نفوذ آيات
قرآن در دلهاى مسلمانان
نفوذ آيات
قرآن در دلهاى مسلمانان بقدرى سريع و عميق بود كه بلافاصله بعد از نزول آيات اثر
آن ظاهر مىگشت، بعنوان نمونه در مورد آيه فوق در تواريخ و تفاسير اسلامى چنين
مىخوانيم:
1- يكى از
ياران پيامبر ص بنام ابو طلحه انصارى در مدينه نخلستان و باغى داشت بسيار مصفا و
زيبا، كه همه در مدينه از آن سخن مىگفتند، در آن چشمه آب صافى بود كه هر موقع
پيامبر ص به آن باغ مىرفت از آن آب ميل مىكرد و وضو مىساخت، و علاوه بر همه
اينها آن باغ درآمد خوبى براى" ابو طلحه"
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 3