نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 294
ارث بعد از وصيت و دين است:
مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِي بِها أَوْ دَيْنٍ:
سپس قرآن مىگويد: وارثان هنگامى مىتوانند مال را در ميان خود تقسيم كنند كه
شخص ميت وصيتى نكرده باشد، و يا بدهى بر عهده او نباشد، بنا بر اين اگر وصيتى كرده
يا ديونى دارد بايد نخست به آنها عمل كرد (البته همانطور كه در باب وصيت گفته شده
انسان فقط مىتواند در باره يك سوم از مال خود وصيت كند و اگر بيش از آن وصيت كند
صحيح نيست مگر اينكه ورثه اجازه دهند).
آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ لا تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ
لَكُمْ نَفْعاً:
در اين جمله مىفرمايد" شما نمىدانيد پدران و فرزندانتان كداميك بيشتر
به نفع شما هستند" يعنى قانون ارث بر اساس مصالح واقعى بشر استوار شده، و
تشخيص اين مصالح به دست خداست، زيرا انسان آنچه را مربوط به خير و صلاح اوست در
همه جا نمىتواند تشخيص دهد، ممكن است بعضى گمان كنند پدران و مادران بيشتر به
نيازمندىهاى او پاسخ مىگويند، و بنا بر اين بايد در ارث بر فرزندان مقدم باشند،
و ممكن است جمعى عكس اين را فكر كنند و اگر قانون ارث بدست مردم مىبود هزار گونه
هرج و مرج و نزاع و اختلاف در آن واقع ميشد، اما خدا كه حقايق امور را آن چنان كه
هست مىداند قانون ارث را بر نظام ثابتى كه خير بشر در آن است قرار داده.
" اين قانونى است كه از طرف خدا فرض و واجب شده و او دانا و حكيم
است" اين جمله براى تاكيد مطالب گذشته است، تا جاى هيچ گونه چانه زدن براى
مردم در باره قوانين مربوط به سهام ارث باقى نماند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 294