نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 286
شاهد اين سخن جريانى است كه در فرانسه واقع شد: مىگويند: چندى قبل نمايندگان
پارلمان فرانسه قانون ارث را الغاء كردند، و به جاى آن تصويب نمودند كه آنچه از
كسى باقى ميماند به عنوان اموال عمومى ضبط گردد و به مصارف عموم برسد، بطورى كه
هيچ يك از بستگان شخص سهمى نداشته باشند، ولى با گذشت مدتى اثرات نامطلوب اقتصادى
اين قانون آشكار گرديد، و مشاهده شد كه در وضع صادرات و واردات كشور اثر عميقى
گذارده و از تلاش اقتصادى به مقدار زيادى كاسته شده، اين موضوع مقامات اقتصادى را
دچار نگرانى كرد و عامل اصلى آن را همان" الغاى قانون ارث" دانستند و
ناچار در آن تجديد نظر كردند.
بنا بر اين نميتوان انكار كرد كه قانون ارث علاوه بر اينكه يك امر طبيعى و
فطرى است در گسترش تلاشهاى اقتصادى نيز اثر عميق دارد.
ارث در ميان ملل گذشته
قانون ارث چون ريشه فطرى دارد به اشكال گوناگون در ميان ملل گذشته ديده ميشود.
در ميان يهود گرچه بعضى مدعى هستند كه قانون ارثى وجود نداشته، ولى با مراجعه
به تورات مىبينيم اين قانون صريحا در سفر" اعداد" آمده است آنجا كه
مىگويد:
" و با بنى اسرائيل متكلم شده بگو كه اگر كسى بميرد و پسرى ندارد ميراث
وى را به دخترش انتقال نمائيد، و اگر دخترى ندارد ميراثش را به برادرانش بدهيد، و
اگر برادرى ندارد ميراث وى را به برادران پدرش بدهيد، و اگر پدرش برادرى ندارد
ميراث او را به بازمانده او از نزديكترين خويشاوندانش بدهيد تا وارث آن باشد، و
اين امر براى بنى اسرائيل حكم واجبى باشد به نوعى كه خداوند به موسى امر فرموده
است" [1]