نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 285
رسول خدا! تكليف اموال من بعد از من چه خواهد شد؟ پيامبر ص خاموش گشت، چيزى
نگذشت كه آيات فوق نازل گرديد و سهم وراث در آن تعيين شد.
ارث يك حق طبيعى است
پيش از آنكه به تفسير آيات فوق بپردازيم اشاره به چند نكته لازم است:
نخست اينكه شايد بسيارى تصور كنند كه بهتر اين است كه به هنگام فوت كسى، اموال
او جزء اموال عمومى گردد و در اختيار بيت المال قرار گيرد، ولى با دقت روشن ميشود
كه اين كار كاملا دور از عدالت است، زيرا مسئله" وراثت" يك امر كاملا
طبيعى و منطقى است، همان طور كه پدر و مادر قسمتى از صفات جسمى و روحى خود را طبق
قانون وراثت طبيعى، به نسلهاى بعد منتقل مىكنند، چرا اموال آنها از اين قانون
مستثنى باشد؟ و به نسل آينده منتقل نشود؟
به علاوه اموال مشروع هر كس نتيجه زحمات و كوششها و تلاشهاى اوست، و در حقيقت
نيروهاى متراكم شده او را نشان ميدهد، و به همين جهت ما هر كس را مالك طبيعى
دسترنج خود مىشناسيم، اين يك حكم فطرى است.
بنا بر اين به هنگام مرگ كه دست انسان از اموالش كوتاه ميگردد عادلانهترين
راه اين است كه اين اموال به كسانى تعلق گيرد كه نزديكترين افراد به اوست، و در
واقع هستى آن اشخاص ادامه هستى آن شخص محسوب ميشود.
روى همين جهت، بسيارى از مردم با اينكه سرمايه كافى براى زندگى خود تا پايان
عمر دارند دست از تلاش و كوشش براى كار و توليد بيشتر، بر نمىدارند، و هدفشان
تامين آينده فرزندانشان است، يعنى قانون ارث مىتواند تحرك و جنبش بيشترى به
چرخهاى اقتصادى يك كشور بدهد، و اگر اموال هر كس بعد از مرگ او به كلى از او
بريده شود و جزء اموال عمومى گردد، ممكن است قسمت مهمى از فعاليتهاى اقتصادى
خاموش شود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 285