نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 272
كه قدرت بر ازدواج داشته باشند و روشن است كسى كه قدرت بر ازدواج دارد قدرت بر
تشكيل خانواده خواهد داشت، و چنان كسى بدون سرمايه نمىتواند به اهداف خود برسد،
بنا بر اين آغاز زندگى زناشويى با آغاز زندگى اقتصادى مستقل همراه است، و به عبارت
ديگر ثروت آنها موقعى بدستشان داده مىشود كه هم به بلوغ جسمى برسند و نياز آنها
به مال شديد شود، و هم بلوغ فكرى پيدا كنند و توانايى براى حفظ مال داشته باشند.
3- تعبير به" آنَسْتُمْ مِنْهُمْ
رُشْداً" اشاره به اين است كه رشد آنها كاملا
مسلم شود زيرا" آنستم" از ماده" ايناس" به معنى مشاهده و رؤيت
مىباشد، و اين ماده از ماده انسان كه يكى از معانى آن مردمك چشم است گرفته شده
(در حقيقت هنگام رؤيت و مشاهده از" انسان" يعنى مردمك چشم مدد گرفته
مىشود و به همين جهت از مشاهده كردن تعبير به ايناس شده است).
وَ لا تَأْكُلُوها إِسْرافاً وَ بِداراً أَنْ يَكْبَرُوا- سپس بار ديگر به سرپرستان تاكيد مىكند كه به هيچ عنوانى
اموال يتيمان را حيف و ميل نكنند، و پيش از آنكه بزرگ شوند سرمايه آنها را از بين
نبرند.
يعنى سرپرستان ايتام اگر متمكن و ثروتمندند نبايد به هيچ عنوانى از اموال
ايتام استفاده كنند و اگر فقير و نادار باشند تنها مىتوانند در برابر زحماتى كه
بخاطر حفظ اموال يتيم متحمل مىشوند با رعايت عدالت و انصاف، حق الزحمة خود را از
اموال آنها بردارند.
در اين زمينه رواياتى نيز وارد شده و مضمون آيه را چنان كه گفته شد توضيح داده
است، از جمله در روايتى از امام صادق ع مىخوانيم:
فذلك رجل يحبس نفسه عن المعيشة فلا باس ان ياكل بالمعروف اذا كان يصلح لهم فان
كان المال قليلا فلا ياكل منه شيئا
:" منظور كسى است كه سرپرستى مال يتيم، او را از
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 272