نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 260
از طريق مشروع انجام نشود از طرق نامشروع، اقدام مىكند در اينگونه موارد نيز
نميتوان منطقى بودن خواسته مرد را انكار كرد، و لذا حتى در كشورهايى كه تعدد همسر
قانونا ممنوع است، عملا در بسيارى از موارد ارتباط با زنان متعدد رواج كامل دارد،
و يك مرد در آن واحد با زنان متعددى ارتباط نامشروع دارد.
مورخ مشهور فرانسوى گوستاولوبون قانون تعدد زوجات اسلام را كه به صورت محدود و
مشروط است يكى از مزاياى اين آئين مىشمارد و بهنگام مقايسه آن را روابط آزاد و
نامشروع مردان، با چند زن، در اروپا چنين مىنويسد:
" در غرب هم با وجود اينكه آب و هوا و وضع طبيعت هيچكدام ايجاب چنين رسمى
(تعدد زوجات) نمىكند با اين حال وحدت همسر چيزى است كه ما آن را فقط در كتابهاى
قانون مىبينيم! و الا گمان نميكنم كه بشود انكار كرد كه در معاشرت واقعى ما اثرى
از اين رسم نيست! راستى من متحيرم و نميدانم كه تعدد زوجات مشروع و محدود شرق، از
تعدد زوجات سالوسانه غرب چه چيز كم دارد؟ بلكه من ميگويم كه اولى از هر حيث از
دومى بهتر و شايستهتر است" [1] البته نميتوان انكار كرد كه بعضى از مسلماننماها بدون
رعايت روح اسلامى اين قانون، از آن سوء استفاده كرده و براى خود حرم سراهاى ننگينى
بر پا نموده و به حقوق زنان و همسران خود تجاوز كردهاند، ولى اين عيب از قانون
نيست و اعمال آنها را نبايد به حساب دستورهاى اسلام گذاشت، كدام قانون خوبى است كه
افراد سودجو از آن، بهرهبردارى نامشروع نكردهاند؟
سؤال:
در اينجا بعضى سؤال مىكنند كه ممكن است شرائط و كيفياتى كه در بالا گفته شد
براى زن يا زنانى پيدا شود آيا در اين صورت مىتوان به او اجازه داد كه
[1]- تاريخ تمدن اسلام و عرب ترجمه
فخر گيلانى صفحه 509.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 260