responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 3  صفحه : 246

ولى با توجه به ساير آيات قرآن هر گونه ابهامى از تفسير اين آيه برداشته ميشود و معلوم ميشود كه منظور از آن اين است كه خداوند همسر او را از جنس او (جنس بشر) آفريد. در آيه 21 سوره روم مى‌خوانيم: وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها:" از نشانه‌هاى قدرت خدا اين است كه همسران شما را از جنس شما قرار داد تا بوسيله آنها آرامش بيابيد" و در آيه 72 سوره نحل ميفرمايد: وَ اللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً:" خداوند همسران شما را از جنس شما قرار داد".

روشن است اينكه در اين آيات ميخوانيم" همسران شما را از شما قرار داد" معنى آن اين است كه از جنس شما قرار داد نه از اعضاى بدن شما.

و طبق روايتى كه از امام باقر ع در تفسير عياشى نقل شده، خلقت حوا از يكى از دنده‌هاى آدم شديدا تكذيب شده و تصريح گرديده كه حوا از باقى مانده خاك آدم آفريده شده است.

ازدواج فرزندان آدم چگونه بوده است؟

وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالًا كَثِيراً وَ نِساءً اين جمله ميگويد:" خداوند از آدم و همسرش، مردان و زنان فراوانى بوجود آورد" و از اين تعبير استفاده ميشود كه تكثير نسل فرزندان آدم تنها از طريق آدم و همسرش صورت گرفته است و موجود ثالثى در آن دخالت نداشته است.

لازمه اين سخن آن است كه فرزندان آدم (برادر و خواهر) با هم ازدواج كرده باشند زيرا اگر آنها با نژاد و همسران ديگرى ازدواج كرده باشند" منهما" (از آن دو) صادق نخواهد بود.

اين موضوع در احاديث متعددى نيز وارد شده است و زياد هم جاى تعجب نيست چه اينكه طبق استدلالى كه در بعضى از احاديث از ائمه اهل بيت نقل شده‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 3  صفحه : 246
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست