نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 235
يتسلط عليهم ابليس
[1]:" دانشمندان پيروان ما همانند مرزدارانى هستند كه در برابر لشكر ابليس
صف كشيدهاند و از حمله كردن آنها به افرادى كه قدرت دفاع از خود ندارند جلوگيرى
ميكنند" در ذيل اين حديث مقام و موقعيت آنها برتر و بالاتر از افسران و
مرزدارانى كه در برابر هجوم دشمنان اسلام پيكار ميكنند شمرده شده است و اين بخاطر
آن است كه آنها نگهبانان عقائد و فرهنگ اسلامند در حالى كه اينها حافظ مرزهاى
جغرافيايى هستند، مسلما ملتى كه مرزهاى عقيدهاى و فرهنگى او، مورد حملات دشمن
قرار گيرد و نتواند بخوبى از آن دفاع كند در مدت كوتاهى از نظر سياسى و نظامى نيز
شكست خواهد خورد.
***
4- وَ اتَّقُوا اللَّهَ- بالآخره آخرين دستور كه همچون چترى بر همه دستورهاى سابق
سايه مىافكند دستور به پرهيزكارى است و استقامت و مصابره و مرابطه، بايد آميخته
با تقوى و پرهيزكارى باشد و از هر گونه خودخواهى و ريا- كارى و اغراض شخصى به دور
گردد.
لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ- شما در سايه به كار بستن اين چهار دستور، مىتوانيد رستگار شويد و با تخلف
از آنها راهى به سوى رستگارى نخواهيد داشت.
سؤال:
گاهى سؤال مىشود چرا در قرآن جملههايى با كلمه" لعل" شروع شده است
مانند جمله لعلكم تفلحون:" شايد رستگار شويد"" و لعلكم
تتقون":" شايد پرهيزكار شويد"" لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ":" شايد مشمول رحمت شويد" در حالى كه كلمه" لعل"
نوعى ترديد را مىرساند كه از مقام خداوند داناى به همه چيز، دور است، اين جمله
اتفاقا دستآويزى براى پارهاى از دشمنان اسلام شده و ميگويند